Érdekességképpen alább közzétesszük a korábbi Turiya találkozók témáit.
2013.03.23. |
|
A szellemi intuíció - Szellemi és lelki intuíció Felvezető: HoD |
2013.01.12. | A gyónás és az ennek megfelelõ vallási rítusok és meditációk belső értelme. Felvezető: CS.A., V.CS. |
|
2012.11.10. | A hősiesség, a virilitás jelentõsége | |
2012.08.11. | Az észlelés határállapotai Van-e olyan állapot amely a tudat teljes kialvásában végződik? Ha igen, mely tudat(fokozat)ról van szó? A téma vizsgálata a jóga múla-prakrti-laja valamint a buddhizmus "észlelés és érzés megszűnése" (nirodha samapatti) alapján. Felvezető: Borkó és HoD |
|
2012.04.14. | Az idő Az idővel kapcsolatos felfogások és szemléleti módok. A hétköznapi idő tapasztalat. Az idő szerepe és jelentősége a szellemi úton. Felvezető: L.Z. |
|
2012.01.07. | Tudás és tudományok a hagyományoktól a posztmodernig Felvezető: D.L. |
|
2011.11.12. | A közönséges hétköznap tevékenységek (alvás, étkezés, beszéd, szexualitás, napirend, gondolkodásmód stb.) megfigyelésének, uralásának, átformálásának szerepe és jelentősége a szellemi úton. Felvezető: Borkó |
|
2011.09.17. | Ki a tudatállapotok alanya? Avagy: Miért nem Paramátmá a tudatállapotok alanya, és ha így van, mely szinthez kapcsolható ez az alanyiság? Felvezető: Borkó és HoD |
|
2011.05.14. | A Nem-Lét, a semmi felfogásai Felvezető: H.R. |
|
2011.03.19. | A karma felfogása a hindu és buddhista tradíció szerint Felvezető: Borkó és HoD |
|
2011.01.08. | A tudat(osság) 9 vagy 12 állapota a kashmíri saiva tantrában. Felvezető: Borkó |
|
2010.11.13. | A buddhista (théravádin) Abhidamma tudat – anyag felfogása (náma-rúpa). A tudatfolyamatok az Abhidamma szerint. |
|
2010.09.13 | A test tradicionális felfogásai, a testhez való adekvát spirituális viszonyulás | |
2010.07.17. | Mennyiben jogosult a Guénon által felvázolt modell a formai (individuális) és formafeletti (szupraindividuális) állapotok megkülönböztetésének vonatkozásában, ha ezt a tant elsődlegesen az egyes hagyományok megvalósítási állomásainak fényében vizsgáljuk? Aki realizált egy formanélküli állapotot, mennyiben tekinthető szupraindividuálisnak? |
|
2010.05.08. | A beavatási halál.
Felvető: |
|
2010.03.13. | A női princípiummal kapcsolatos félreértésekről | |
2010.01.09. | Rátekintés az emberi életre a tradicionális világban - az élet tagoltsága és az életvezetés. E tanok alkalmazhatósága a mai világban. |
|
2009.11.14. | A Halál jelentősége
Felvető: A halált, mint vallási/spirituális kérdést átfogóan tárgyalja minden hagyomány, és az életvitel részeként, annak előírásaihoz sokkal szorosabban illeszti, mint a legtöbb „világi” filozófia és viselkedéskódex. Általánosságban elmondható, hogy gyakorlati relevanciája a szerzetességben és az aszkézisben folyamatos haláltudatként van, az elmúlást mind önmaga, mind környezete vonatkozásában megélő és értékelő egyén attitűdjeként. Említették már, hogy haláltudat nélkül az embernek nem lenne etikája, és ez igaz bármely túlvilágképtől függetlenül is. A dolgok, tevékenységek és személyek értékelésének egyik legmeghatározóbb szempontja tartósságukhoz kapcsolódik, vagyis éppen időbeli kontextusuk határozza meg: tulajdonomban lesz-e ez a dolog örökre/egész életemre? megbánom-e majd ezt a tettet később? lesz-e még lehetőségem megcselekedni? Vagyis elemi értéktételezéseink mozgatója akarva-akaratlanul is mindenképpen a múlandósághoz kapcsolódik, a probléma tehát ennek hangsúlybeli különbsége a szellemi utak területén. Ennek mentén igyekszem megfogalmazni kérdéseimet, melyek közös kiindulópontként szolgálhatnának: Milyen relevanciája van a folyamatos haláltudatnak/elmúlástudatnak a spirituális praxisban közvetlenül (pl. a temető-meditáció), illetve közvetve (pl. a „tartsd eszedben halálod napját!” köszöntés a nyugati szerzetességben)? A túlvilág, a halál utáni élet milyen különböző szerepeket játszhat az egyes tradíciók követőinél etikai/életviteli szempontból?" |
|
2009.09.12. | A megvalósítás akadályai a hétköznapi életben.
Felvető: |
|
2009.05.09. | A szeretet, mint az individualitás korlátait lebontó megvalósítási metódus a hagyományokban. | |
2009.03.14. | TUDATFUNKCIÓK: Az akarat szerepe az előkészítés és a megvalósítás során | |
2009.01.17. | TUDATFUNKCIÓK: Az érzés szerepe az előkészítés és a megvalósítás során | |
2008.11.29 | TUDATFUNKCIÓK: A gondolkozás szerepe, érvénye és korlátai az előkészítés és a megvalósítás során | |
2008.08.30. | 1. Akarat és felső-akarat szerepe a megvalósításban.
Felvető: 2. Szabadság - Uralom - Hatalom. A megfelelő prioritások. Felvető: |
|
2008.04.05. | Vitatéma: Buji Ferenc: A transzcendencia szekuláris es okkult degenerálódása c. esszéje |
|
2007.10.08. | A Turiya hét állapota |
|
2007.06.30. | A boldogság és a derű helye és szerepe a meditációs elmélyedésekben és a megvalósítási ösvényeken.
Felvető: A boldogság - sokszor egészen extatikus módon - már az előkészítés szakaszában megjelenik: a magasabb létállapotokba először betekintő a szabadság e korábban elképzelhetetlen fokozatától szinte megrészegül. Tekintettel az előkészítésbeli vonatkozásaira, javaslom, hogy járjuk körbe a boldogság szerepét a különböző hagyományok megvalósítási útjain. |
|
2007.03.31. | 1. Mennyiben szükséges ragaszkodni a – legalábbis általunk - ortodoxnak ítélt tanításokhoz, illetve mennyiben fogadhatók el az operatív megvalósítás során olyan irányzatok, illetve mesterek, akik konkrét megvalósítási utat mutatnak, ámde tanításuk részben heterodoxnak tűnik, vagy pedig az az intellektuális nívó, amin az kifejtésre kerül, messze elmarad a Guénon-Evola-László féle "sztandardtól".
2. Mennyiben szükséges egy adott megvalósítási út ezoterikus aspektusa mellett az adott tradíció exoterikus vonulatához történő csatlakozás, vallási életében való tevőleges részvétel? 3. Beavatási térképek (ld. Kaczvinszky, 7 beavatás) hozzáférhetősége különböző tradíciókban. Az ösvényre való előre rálátás szükségessége - avagy nélkülözhetősége. |